rachunkowosc

Technik rachunkowości

Opis zawodu

Technik rachunkowości jest zawodem, który występuje niemal w każdym podmiocie gospodarczym. Osoby uczące się na kierunku mogą odbywać praktyki oraz znaleźć pracę w każdym zakładzie pracy. Ponadto absolwent kierunku jest wyposażony we wszystkie kompetencje niezbędne do prowadzenia własnej działalności. Technik rachunkowości to zawód z obszaru administracyjno-usługowego, a osoba pracująca na tym stanowisku odpowiada w firmie lub instytucji za szeroko pojętą rachunkowość.

Technik rachunkowości zajmuje się, m.in. księgowaniem i wystawianiem faktur od dostawców, rozliczaniem świadczeń oraz składek pobieranych przez ZUS, jak też przygotowywaniem sprawozdań czy analiz finansowych. Rozlicza on również wynagrodzenia, często przy użyciu specjalistycznego oprogramowania komputerowego.

W trakcie nauczania uczniowie mają możliwość zdobycia kwalifikacji

  • EKA.05. Prowadzenie spraw kadrowo-płacowych i gospodarki finansowej jednostek organizacyjnych
  • EKA.07. Prowadzenie rachunkowości

Nauka zawodu technik rachunkowości dla absolwentów szkoły podstawowej trwa 5 lat. W trakcie nauki pełnoletni uczeń może ukończyć kurs kwalifikacyjny EKA.04 i zdobyć dodatkowy zawód - technik ekonomista.

Praktyka zawodowa: 280 godzin w całym cyklu kształcenia

Technik rachunkowości jest przygotowany do:

  • prowadzenia rekrutacji i selekcji kandydatów do pracy, sporządzania dokumentacji,
  • prowadzenia spraw związanych ze świadczeniami socjalnymi,
  • rozliczania wynagrodzeń, składek ubezpieczeń społecznych i zdrowotnych,
  • prowadzenia analizy zatrudnienia i wynagrodzeń, uproszczonych ewidencji, podatkowych i rozliczania podatków a także prowadzenia rozliczeń finansowych podmiotów,
  • zorganizowania rachunkowości jednostek organizacyjnych,
  • ewidencjonowania operacji gospodarczych zgodnie z polityką rachunkowości podmiotu,
  • przeprowadzania inwentaryzacji i rozliczania jej wyników, wyceniania składników aktywów i pasywów w różnych momentach okresu sprawozdawczego,
  • ustalania i rozliczania wyniku finansowego, sporządzania jednostkowych sprawozdań finansowych, prowadzenia analizy finansowej wskaźnikowej.

Praca w księgowości może być dobrym pomysłem na karierę zawodową. Osoby posiadające tego typu kwalifikacje znajdują zatrudnienie w wielu miejscach.

Absolwent może uzyskać zatrudnienie jako :

  • księgowy,
  • specjalista do spraw kadr i płac,
  • specjalista w ZUS,
  • specjalista w dziale finansowym Urzędu Gminy,
  • pracownik Urzędu Skarbowego,
  • bankowiec,
  • doradca finansowy,
  • doradca inwestycyjny,
  • doradca ubezpieczeniowy,
  • agent ubezpieczeniowy,
  • asystent menedżera,
  • menedżer.