Tel. (0-83) 341-67-87
sekretariat@zsz1.edu.pl

received 341401874709141Od 14 do18 marca 2022 roku (13- 19. 03. łącznie z podróżą ) uczniowie z naszej szkoły- Magdalena Mitura, Milena Panasiuk, Szymon Nowicki oraz Michał Wołkowicz pod opieką p. Anny Stefanowicz, Doroty Mikołajczyk, Iwony Maj oraz Agnieszki Brodackiej- Hordejuk uczestniczyli w wyjeździe do Rumunii. Była to świetna okazja do zapoznania się z młodymi ludźmi z czterech państw zjednoczonej Europy- Grecji, Portugalii, Rumunii i Turcji. Mogliśmy poszerzyć swoją wiedzę na temat współczesnych problemów z ochroną środowiska, odnawialnymi źródłami energii oraz klimatem.

Zapoznaliśmy się z prezentacjami szkół partnerskich- ich systemem edukacji, miejscowością i krajem. Towarzyszyła temu wymiana poglądów na temat prawodawstwa i polityki w zakresie ochrony środowiska.

Braliśmy udział w wizycie tematycznej na Wydziale Ekologii i Ochrony Środowiska Pitesti. Mieliśmy okazję zwiedzić m. in. Mauzoleum Rumuńskich Żołnierzy Mateias, które jest pomnikiem poświęconym bohaterom Wojny o Integrację Narodową w latach 1916-1918. Mauzoleum zostało zbudowane w latach 1928-1935, według planów architektów Dumitru Ionescu-Berechet i State Baloșin, przez budowniczego De Nicolo. Budynek składa się z dwóch korpusów: poziomego, ossuarium, w którym w 31 kryptach znajdują się kości ponad 2300 żołnierzy rumuńskich oraz pionowego, w kształcie wieży z altaną, do której prowadzą kręcone schody. Byliśmy pod wrażeniem podróży wąską drogą dambovicioara gorges cheile dambovicioarei przechodzącą przez strome góry, wąwóz wyrzeźbiony przez rzekę Dambovicioara. Mogliśmy podziwiać Park  Narodowy Piatra Craiului. Dużą atrakcją była wizyta w Zamku Bran nazywanym też Zamkiem Drakuli, który jest narodowym zabytkiem w Transylwanii. Dla większości ludzi zamek Bran w Rumunii będzie kojarzył się tylko z jednym imieniem: Dracula, krwiożercza postać z Transylwanii. Ale czy Bran jest prawdziwym zamkiem Drakuli? Czy Dracula naprawdę istniał czy jest tylko postacią fikcyjną? Odpowiedź może zaskoczyć! Wszystkie historyczne dowody wskazują, że Zamek Bran nigdy nie był zamkiem Drakuli. Hrabia Dracula, sadystyczny książę skazany na wieczne życie z krwi żyjących ludzi, był dziełem Brama Stokera, dziewiętnastowiecznego irlandzkiego powieściopisarza. Mieliśmy też okazję być w  muzeum należącym do Parku Narodowego w okolicach Zarnesti. Muzeum było interaktywne: podczas zwiedzania towarzyszyły nam odgłosy dzikich zwierząt. Mogliśmy obejrzeć duży model całego Parku, z granią Piatra Craiului, wznoszącą się ponad tekturowym lasem. Byliśmy też w Monaster Neamț (rum. Mănăstirea Neamț)- jednym z najstarszych i najważniejszych klasztorów rumuńskich, znajdujących się na terenie historycznej Mołdawii. Klasztor powstał na początku XIV wieku jako jeden z pierwszych w młodym państwie mołdawskim. Słynął z jednej z największych w ówczesnej Mołdawii bibliotek i pracowni ikon, stąd często był określany prestiżowym mianem ławry. Bardzo interesująca była nasza wizyta w Muzeum Wsi Rumuńskiej. Mogliśmy się tam zapoznać z życiem i chłopskimi tradycjami wiejskimi w Rumunii.

Pobyt w Rumunii zapewnił nam dużo atrakcji- nie tylko ekologicznych, historycznych czy geograficznych, ale także towarzyskich, integracyjnych. Dzięki niemu mogliśmy rozwijać swoje kompetencje społeczne i językowe. Poznaliśmy kulturę innych narodowości. Bardzo cieszmy się, że mogliśmy w nim wziąć udział.