Grupa V (4 osoby)
Badanie walorów antropogenicznych gminy Biała PodlaskaZadaniem grupy jest określenie atrakcyjności walorów antropogenicznych poszczególnych komórek siatki kilometrowej mapy topograficznej gminy Biała Podlaska.
Wykonanie zadania
Mapa atrakcyjności terenu walorów antropogenicznych
- Dla każdej komórki siatki kilometrowej mapy należy określić atrakcyjność walorów antropogenicznych w skali punktowej. Praca polega na przydzielaniu poszczególnym polom liczby punktów wynikających z przyjętej skali dla atrakcyjności walorów antropogenicznych. Określanie stopnia atrakcyjności walorów antropogenicznych można dokonać korzystając z dostępnych źródeł informacji w postaci informatorów turystycznych, map turystycznych, przewodników turystycznych, podanych w źródłach informacji adresów stron internetowych. Można również skorzystać z informacji uzyskanych w Starostwie Powiatowym, Urzędzie Gminy, bibliotekach.
- Na badanym obszarze przyjmuje się następujące przedziały wartości:
Liczba obiektów godnych zwiedzenia |
l. punktów |
0 |
0 |
1 - 2 |
1 |
3 - 5 |
2 |
6 - 9 |
3 |
10 i więcej |
4 |
Obecność obiektów wpisanych w rejestr zabytków |
+1 za każde 2 obiekty |
Obecność muzeum/izby regionalnej |
+1 za każdy obiekt |
Odbywające się cykliczne imprezy kulturalne |
+1 za każdy rodzaj |
Obecność ogólnodostępnych obiektów rekreacyjnych |
+1 za każdy obiekt |
Obecność szlaków turystycznych, rowerowych i innych |
+1 za każdy rodzaj
|
- W dalszej kolejności należy dokonać grupowania cech, określić stopień atrakcyjności i ustalić kolory (odcienie czerwonego) dla poszczególnych przedziałów wartości np.
0 - 2 pkt - obszar mało atrakcyjny pod względem walorów antropogenicznych (odcień najjaśniejszy)
3 - 5 pkt - obszar średnio atrakcyjny pod względem walorów antropogenicznych
6 - 8 pkt - obszar atrakcyjny pod względem walorów antropogenicznych
9 i więcej pkt - obszar bardzo atrakcyjny pod względem walorów antropogenicznych (odcień najciemniejszy)
- Kolejnym krokiem jest wykonanie mapy atrakcyjności walorów antropogenicznych na podkładzie mapy topograficznej. W pierwszym rzędzie należy zaznaczyć na mapie wszystkie zlokalizowane walory antropogeniczne (najlepiej odpowiednimi symbolami). Nazwa i lokalizacja każdego obiektu powinna znaleźć się w analizie pisemnej. W dalszej części wykonać mapę wg instrukcji: każde pole siatki kilometrowej zostaje zacieniowane odcieniem koloru czerwonego odpowiadającym stopniowi atrakcyjności w przyjętej skali. Opisaną część zadania wykonuje 2 uczniów.
Analiza i interpretacja treści mapyNa podstawie mapy należy dokonać analizy i interpretacji zróżnicowania przestrzennego atrakcyjności walorów antropogenicznych. Opis powinien zawierać wszystkie zaznaczone na mapie obiekty oraz miejsca o najlepszych i najgorszych walorach z wyszczególnieniem czynników, które o tym zadecydowały. Analizy dokonuje 1 uczeń.
Prezentacja wyników pracyWybrany uczeń wykonuje prezentację Powerpoint i prezentuje wyniki pracy na forum klasy