A4 Plakat PL  Jak co roku, w trzecim tygodniu listopada reprezentanci  szkolnej społeczności Ekonomika

w składzie: Edyta Stefaniuk, Natalia Buczyńska,  Iza Chyziak,  Magda Rogoźnicka i Błażej Karpiuk  wzięli udział w Internetowym Festiwalu będącym częścią Tygodnia Edukacji Globalnej (TEG).

TEG to ogólnoświatowa kampania realizowana przez Centrum Północ-Południe Rady Europy i Sieć Edukacji Globalnej w ramach iLEGEND III, wspólnego programu Unii Europejskiej i Rady Europy.

Jego celem jest podnoszenie świadomości na temat edukacji globalnej jako narzędzia budowania solidarności i zmiany oraz przyczynianie się do bardziej zrównoważonego, pokojowego i sprawiedliwego świata.

Tematem przewodnim tegorocznej edycji TEG  był „Pokój dla Planety. Planeta dla pokoju”.

W trakcie festiwalowych dni  młodzież z całej Polski wraz z opiekunami zastanawiała się nad tym , jaki jest związek konfliktów z planetą i jak poprzez drobne działania w szkole przyczyniać się do tego, żeby Ziemia stała się planetą pokoju.

W zrozumieniu problematyki  poruszanych zagadnień, jak też w budowaniu współpracy pomiędzy uczniami i uczennicami oraz wzmacnianiu  postaw solidarności i otwartości pomocne okazały się przygotowane przez organizatorów:

1. Dwa webinaria: Pokój w głowie. Jak nie dać się fake newsom w czasach konfliktów?” i „O języku pokoju. Jak kłócić się pięknie?”

Podczas pierwszego webinaru poruszano kwestię  krytycznego myślenia oraz  tego w jaki sposób rozpoznawać prawdziwe informacje i oddzielać je od opinii. Dyskutowano również nad tym z jakich źródeł najlepiej czerpać wiedzę, omawiając przykłady tematów związanych z migracjami i konfliktami zbrojnymi, które stanowią jedne z głównych wyzwań dla utrzymania pokoju na świecie. A w  trakcie drugiego zgłębiono temat przyczyn konfliktów, tego skąd się biorą i dlaczego są nam potrzebne oraz co robić by nas nie ruinowały.

2. Platforma internetowa Padlet, na której uczestnicy oraz organizatorzy mieli możliwość  dzielenia się swoimi spostrzeżeniami  jak również wykonanymi zadaniami w atmosferze wzajemnego szacunku i zachowania prawa do własnego zdania.

3. Szkolna gra korytarzowa , która ćwiczyła krytyczne myślenie, wzmacniała współpracę i otwartość oraz pogłębiała wiedzę z wybranych przez uczestników zagadnień.

Wydarzenie realizowane było w ramach projektu „Krytyczne myślenie dla zrównoważonych społeczności” współfinansowanego przez Deutsche Bundesstiftung Umwelt (DBU) oraz programu „Razem w szkole. Polska-Ukraina”, realizowanego w partnerstwie z Norwegian Refugee Council.