Grupa VI (4 osoby)
Badanie czynników obniżających atrakcyjność turystyczno - rekreacyjną gminy Biała Podlaska
Zadaniem grupy jest określenie czynników wpływających na obniżenie atrakcyjności turystyczno -rekreacyjnej poszczególnych komórek siatki kilometrowej mapy topograficznej gminy Biała Podlaska.
Wykonanie zadania
Mapa intensywności oddziaływania czynników obniżających atrakcyjność turystyczno - rekreacyjną
2 - 3 pkt - obszar o średnim wpływie czynników obniżających atrakcyjność turystyczno - rekreacyjną
4 - 5 pkt - obszar o dużym czynników obniżających atrakcyjność turystyczno - rekreacyjną
6 i więcej pkt - obszar o bardzo dużym wpływie czynników obniżających atrakcyjność turystyczno - rekreacyjną
Analiza i interpretacja treści mapy
Na podstawie mapy należy dokonać analizy i interpretacji zróżnicowania przestrzennego negatywnego wpływu omawianych czynników na atrakcyjność terenu. Opis powinien zawierać wszystkie zaznaczone na mapie obiekty oraz miejsca o największym i najmniejszym wpływie z wyszczególnieniem czynników, które o tym zadecydowały. Analizy dokonuje 1 uczeń.
Prezentacja wyników pracy
Wybrany uczeń wykonuje prezentację Powerpoint i prezentuje wyniki pracy na forum klasy
Badanie czynników obniżających atrakcyjność turystyczno - rekreacyjną gminy Biała Podlaska
Zadaniem grupy jest określenie czynników wpływających na obniżenie atrakcyjności turystyczno -rekreacyjnej poszczególnych komórek siatki kilometrowej mapy topograficznej gminy Biała Podlaska.
Wykonanie zadania
Mapa intensywności oddziaływania czynników obniżających atrakcyjność turystyczno - rekreacyjną
- Dla każdej komórki siatki kilometrowej mapy należy określić intensywności oddziaływania czynników obniżających atrakcyjność turystyczno - rekreacyjną w skali punktowej. Praca polega na przydzielaniu poszczególnym polom liczby punktów wynikających z przyjętej skali dla oddziaływania czynników. Określanie stopnia intensywności oddziaływania czynników można dokonać korzystając z mapy topograficznej, planu miasta, planu zagospodarowania przestrzennego.
- Na badanym obszarze przyjmuje się następujące przedziały wartości:
Udział terenów przemysłowych (% pow.) | l. punktów |
0 - 5 | 0 |
6 - 20 | 1 |
21 - 50 | 2 |
Pow. 50 | 3 |
Obecność szczególnie ruchliwych skrzyżowań | +1 za każde 2 obiekty |
Obecność ruchliwej drogi (krajowa, obwodnica) | +1 za każdy obiekt |
Obecność ruchliwej linii kolejowej | +1 za każdy obiekt |
- W dalszej kolejności należy dokonać grupowania cech, określić stopień obniżenia atrakcyjności i ustalić kolory (odcienie filoetowego) dla poszczególnych przedziałów wartości np.
2 - 3 pkt - obszar o średnim wpływie czynników obniżających atrakcyjność turystyczno - rekreacyjną
4 - 5 pkt - obszar o dużym czynników obniżających atrakcyjność turystyczno - rekreacyjną
6 i więcej pkt - obszar o bardzo dużym wpływie czynników obniżających atrakcyjność turystyczno - rekreacyjną
- Kolejnym krokiem jest wykonanie mapy przedstawiającej stopień negatywnego wpływu omawianych czynników na atrakcyjność turystyczno - rekreacyjną poszczególnych pól mapy. W pierwszym rzędzie należy zaznaczyć na mapie wszystkie zlokalizowane obiekty obniżające atrakcyjność (najlepiej odpowiednimi symbolami i liniami). Nazwa i lokalizacja każdego obiektu powinna znaleźć się w analizie pisemnej. W dalszej części wykonać mapę wg instrukcji: każde pole siatki kilometrowej zostaje zacieniowane odcieniem koloru fioletowego odpowiadającym stopniowi negatywnego wpływu w przyjętej skali. Opisaną część zadania wykonuje 2 uczniów.
Analiza i interpretacja treści mapy
Na podstawie mapy należy dokonać analizy i interpretacji zróżnicowania przestrzennego negatywnego wpływu omawianych czynników na atrakcyjność terenu. Opis powinien zawierać wszystkie zaznaczone na mapie obiekty oraz miejsca o największym i najmniejszym wpływie z wyszczególnieniem czynników, które o tym zadecydowały. Analizy dokonuje 1 uczeń.
Prezentacja wyników pracy
Wybrany uczeń wykonuje prezentację Powerpoint i prezentuje wyniki pracy na forum klasy